Jak sprawdzić szczelność klimatyzacji samochodowej?

Bez klimatyzacji samochodowej ciężko wyobrazić sobie komfortowe użytkowanie auta, w szczególności podczas długiej podróży w letnie dni. Aby jednak cieszyć się zaletami układu, należy zadbać o jego szczelność. Niesprawna klimatyzacja nie będzie chłodzić wnętrza pojazdu, narazi również na dodatkowe koszty. Jakie są objawy nieszczelnego układu? W jaki sposób sprawdzić czy klimatyzacja samochodowa działa sprawnie?

Jakie są objawy braku szczelności klimatyzacji samochodowej?

Klimatyzacja w samochodzie jest złożona z kilku elementów i przewodów. W układzie krąży czynnik chłodniczy, który przedostaje się do zaworu rozprężnego gdzie zamienia się w gaz. To właśnie dzięki niemu temperatura parownika się obniża. Na koniec schłodzone powietrze dostaje się do kabiny pasażerskiej przez układ wentylacyjny auta.

Najczęstszymi objawami nieszczelności klimatyzacji samochodowej są:

  • Zmniejszenie wydajności układu – mimo zwiększonych obrotów i spalania, nie leci chłodne powietrze bądź leci go mniej. Zanim udamy się do serwisu warto poczekać kilkanaście minut. Możliwe, że po krótkim czasie klimatyzacja zacznie pracować wydajniej.

  • Plamy oleju na łączeniach klimatyzacji pod maską – jeżeli w okolicach przewodów klimatyzacji zauważymy oleiste zabrudzenia (środek smarny odpowiedzialny za utrzymanie kompresora), należy niezwłocznie zgłosić się do serwisu.

Klimatyzacja samochodowa – jak sprawdzić szczelność?

Nieszczelność klimatyzacji samochodowej najczęściej jest związana z usterką takich elementów, jak:

  • przewody ciśnieniowe (ich połączenia do innych części układu),

  • chłodnica klimatyzacji,

  • uszczelniacze sprężarki.

Aby sprawdzić czy klimatyzacja w pojeździe jest szczelna można skorzystać z kilku metod. Najpopularniejsze techniki to:

  • Metoda ciśnieniowa – do układu klimatyzacji wprowadza się azot pod maksymalnym ciśnieniem. Następnie przez kilkanaście minut obserwuje się czy poziom ciśnienia nie spada. Jeżeli jest on stały, oznacza to, że układ jest szczelny. Jeśli jednak ciśnienie zacznie się obniżać, należy znaleźć miejsce, z którego ulatnia się czynnik chłodzący.

  • Czujniki – dzięki specjalnemu urządzeniu możliwe jest precyzyjne odnalezienie nieszczelnego punktu, nawet jeśli będzie się znajdować w elementach układu zlokalizowanych głęboko.

  • Lampa UV – szczelność klimatyzacji można również sprawdzić za pomocą lampy działającej w ultrafiolecie. Do układu wprowadza się środek fluorescencyjny przy użyciu aplikatora czy praski do wkładów, a następnie oświetla się poszczególne części klimatyzacji. Wszelkie nieszczelności będą świecić na kolor jasnożółty bądź jasnozielony.

  • Gaz śladowy składający się z 95% azotu i 5% wodoru – podczas badania gaz wprowadza się do częściowo napełnionego bądź opróżnionego układu, a następnie przesuwa się detektorem wodoru wzdłuż elementów klimatyzacji samochodowej. Wykryty przeciek zostanie zasygnalizowany. Przy pomocy urządzenia można wykryć nawet niewielkie nieszczelności. 

Podsumowanie

W razie gdy klimatyzacja w aucie przestanie być tak wydajna jak wcześniej, należy zdiagnozować układ. W celu wykrycia problemu najlepiej udać się do serwisu. Fachowcy specjalizujący się w klimatyzacji samochodowej posiadają odpowiednią wiedzę i sprzęt, które pomogą w ustaleniu czy układ faktycznie jest nieszczelny i czy wymaga interwencji. Stosowane w tym celu metody to m.in. ciśnienie, gaz śladowy, lampa UV czy czujniki.

 

Pit Stop

Serwis ogumienia 1
Al. Solidarności 48
(budynek stacji lotos)
Poznań
tel.: 532 633 220

Serwis ogumienia 2
Królowej Jadwigi 15
(w budynku stacji Lotos na rogu ulicy Królowej Jadwigi i Drogi Dębińskiej)
61-871 Poznań
tel.: 532 633 221

Mapa dojazdu