Jaki wybrać bieżnik w oponach?
Rodzaj i parametry opon samochodowych wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto więc zadbać o to, by opony były dobrze dobrane i wyróżniały się nienagannym stanem technicznym. Dziś skupimy się na kwestii bieżnika.
Bieżnik kierunkowy, asymetryczny i symetryczny ‒ jaki wybrać?
Wyróżniamy trzy główne rodzaje bieżników, są to bieżnik kierunkowy, bieżnik symetryczny, bieżnik asymetryczny. Czym się charakteryzują poszczególne bieżniki?
-
Bieżnik kierunkowy ‒ tutaj mamy do czynienia z bieżnikiem w kształcie litery V, mającym na obwodzie szerokie rowki obwodowe oraz lejkowate rowki poprzeczne. Opony z takim bieżnikiem bardzo dobrze doprowadzają wodę, są odporne na aquaplaning, czyli na ślizganie się po warstwie wody. Mają około 20-30% odporność na aquaplaning niż inne rodzaje opon.
-
Bieżnik asymetryczny ‒ bieżnik asymetryczny to bieżnik, który po każdej stronie ma inny wzór. Wzór po zewnętrznej stronie zazwyczaj jest dość masywny i odpowiada za dobrą stabilność auta na zakrętach. Część wewnętrzna, nieco mniej masywna, odprowadza wodę i błoto. To najbardziej zaawansowane pod względem technologicznym opony.
-
Bieżnik symetryczny ‒ bieżnik symetryczny to bieżnik, który po obu stronach ma taki sam wzór. Tego typu opony uchodzą za najmniej zaawansowane technologicznie, zazwyczaj stanowią najtańsze rozwiązanie.
Podsumowanie
Jak już wspominaliśmy powyżej, opony stanowią bardzo ważny element samochodu. Jednym z istotniejszych parametrów opon jest rodzaj bieżnika. W zależności od potrzeb i preferencji zdecydować się można na bieżnik kierunkowy, symetryczny lub asymetryczny. Każde z rozwiązań ma swoje zalety. W przypadku problemów z doborem odpowiedniego rozwiązania warto skonsultować się z fachowcem.